Köra långtradare
Retar du dig på långtradare
som går för sakta på motorvägen? Eller att den tog två filer när du skulle om
strax innan kurvan? Då är det nog bra att varva ner med en minut och läsa denna
text, som är till information för dig.
Att ratta en långtradare på 18 meter är svårt, och det kan mycket
värre om den är lastad, dessutom på felaktigt sätt. Inte blir det lättare när
ekipaget är 24 meter långt eller s k modulfordon på 25,5 meter (fr o m 1997).
I texten håller vi oss till 18 meters, det gäller alltså även längre ekipage.
En 18-meters är tung i sig själv, till det kommer släpet. Förarens enda möjlighet
att se bakåt är genom sina yttre backspeglar. Men även de har en död vinkel!
Tänk på det om du funderar på att köra om en "tradare".
Att det går långsamt har sina skäl, det kan vara så att långtradaren är lastad
och oerhört tung.
Starten från stillastående blir därefter långsam. Kanske föraren har svårt att
hitta? Då vill han säkert ta det lugnare. Har du själv kört en "tradare"
då vet du vad som gäller i farter. För en 18-meters har en max.hastighet som
inte får överträdas hur gärna man än vill.
Många "chaffisar" är jätteschyssta i trafiken, va likadan tillbaka.
Om du ligger bakom en 18-meters, försök inte att stressa eller på annat sätt
tvinga ut denne på vägrenen (om sådan finns). Han släpper förbi dig så snart
det kan ske på ett - för dig - säkert sätt!
Och kom ihåg att blända av när du kommer över krönet och möter en av dessa stora
farkoster. Du har dina lysen i höjd med långtradarens förarplats.
Säkert har du sett att en långtradare gärna tar två körfält i anspråk inför
en kurva. Inför en högerkurva går således "tradren" ut även i vänster
körfält. Detta pga svängradien på dragbil+släp. Han gör det inte för nöjets
skull.
Och är du bakom en långtradare som backar och försvinner ur förarens syn i vänster
backspegel, se till att omgående bli synlig igen! Helst i samma backspegel.
Larsson transport trafikerar Sundsvall-Örebro